Slutt for Kina og Ebay (Villa Husmor)
Hjem Add Om meg Kontakt

4

Slutt for Kina og Ebay

 

Det er nok flere av mine lesere som gjør det samme som meg. Nemlig handler mye på ebay og wish. Og som dem fleste vet så kommer mye eller det meste av det fra Kina. 
 


Kilde: Dansk avis


Men nå er det slutt

Nå melder media og dansk avis at etter gammelt av så kan Kinesere sende pakker til spotpris. Men det er faktisk bare frem til nyttår dem kan gjøre det. Etter det kan det koste mye mer å få en pakke fra Kina enn det faktisk gjør i dag. Kina har frem til i dag vært ett U-land. Ja vi snakker 200år.
Men nå er det endringer. Bare en liten høyttaler kan koste minst 50 norske kroner i frakt.
Hvor mye er det da egentlig å spare for oss på å handle på Ebay og Wish? Er det nå vi må innse at vi må bruke våre egne nettbutikker? 

Om vi bruker våre egne nettbutikker så kan vi faktisk minke arbeidsledigheten i landet. Hvordan tenker du kanskje? Fordi at om en nettbutikk har nok å gjøre så må dem ansatte flere. Kanskje blir det nettopp du som får arbeide i favoritt nettbutikken din. Så det gjelder å bruke våre egne nettbutikker også flittig. 

Det er greit det kan være litt å spare på å handle varene sine på Ebay/Wish. Men om man handler her i landet så får man jo raskere varene sine. Og det er mye bedre kvalitet her i landet. Samtidig så husker man jo ikke hva man bestiller på Ebay eller Wish fordi det som regel tar så lang tid å få varene. Selvfølgelig er der unntak. Men gjennomsnittet er på 1måned. Så det blir jo som en liten julaften hele året når man faktisk får pakkene man har bestilt. Men kvaliteten er noe helt annet enn hos våre egne nettbutikker. 

Danskene bestiller for 38 millioner kroner fra utenlandske nettbutikker. Og hva tallet er i Norge er usikkert, men vi er sikkert ikke så langt der i fra vi heller. 
Det blir spennende å se hvordan Kineserne løser problemet. Vil det bli løst? 

Og det kommer nok til og ramme flere utenlandske nettbutikker. Ikke bare Wish, Alibaba og Ebay. 
 

Handler du mye på Ebay/Wish? 
Hva har dette og si for deg?

 

Kilde: Dansk avis

#shopping #ebay #wish #mote #netthandel #media



  • Jan Haugen
    24.09.2017 kl.11:45
    Så nettbutikkene i Skandinavia selger ikke Kinavarer ? ? ? ? ?

    Kvaliteten på varene i nettbutikken er bedre......

    .

    Første bud for å uttale seg - er at man bør ha ET MINIMUM av

    peiling på hva man snakker om......
    24.09.2017 kl.14:00
    Jan Haugen: Eg vet nok hva eg snakker om. Driver selv nettbutikk og har mange års erfaring med salg og service :) Men det finnes selvfølgelig forskjellig kvalitet på nettbutikker.

    Det er flere produkter som er produsert i Kina. Hva er vell egentlig ikke det?
    Men det er forskjell på Kina crap og Kina varer :)
    Ståle
    25.09.2017 kl.11:44
    Har dårlige erfaringen med "norske" nettbutikker.

    De unnlater å opplyse at varene sendes fra et annet land, og så kommer momsen og fortollingsgebyr i tillegg til prisen.

    De reklamerer så fint med at "i våre priser er frakten inkludert!", men sier ingen ting om resten som kommer på. Juks

    Siden jeg er en ganske habil Ebay handler, kjenner jeg godt til fellene, og leter med lupe i nettbutikkers vilkår og fraktopplysninger for å forsikre meg mot overraskelser.

    De gangene jeg har klagd, får jeg ikke engang svar.

    Hvis informasjonen står nederst borterst innerst på en av sidene deres i skriftstørrelse 0,2, kunne de i det minste sendt meg en link og vist at de opplyser om det.

    Kjøper ikke så mye som ei flis lengre fra norske nettbutikker som ikke uttrykkelig opplyser hvor varene sendes fra. Står det ikke noe spesielt om det, regner jeg med at de sendes fra utlandet.
    25.09.2017 kl.18:09
    Ståle: Dette er virkelig trist å høre. Merker eg blir provosert av min konkurrenter.

    Slik skal det ikke være. Det skal være trygt og sikkert og handle hos norske nettbutikker. Dem burde hvertfall informere om hvor dem har lager sitt hen. Om dem har alt på lager i Norge eller om dem har en under leverandør som det sendes fra i utlandet.

    Hos meg betaler man bare frakten og produktprisen. Ingen skjulte kostnader.

    Og ikke svare kundene sine er useriøst. Det finnes faktisk ikke noe mer respektløst enn å unnlate å svare.



    Kommenter her
    Tilkomstgruppen
    Design og koding: Ina Anjuta